Wij helpen u graag. Vrijblijvend advies nodig? 088 - 50 51 500
Dagelijks bezoeken wij honderden liften: voor onderhoud, een (spoed)reparatie of langer durende projectwerkzaamheden. Bij al die liften willen wij dezelfde hoge kwaliteit van dienstverlening bieden. Regelmatig krijgen wij de vraag hoe wij dit borgen, met meer dan elfduizend installaties in onderhoud. Wat hier een belangrijke rol in speelt, is onze NEN-EN13015 certificering. In februari verlengden wij deze voor een periode van drie jaar.
Deze certificering (die we verder voor het gemak de NEN noemen) is een belangrijke erkenning van onze expertise. Maar… wat houdt dit certificaat concreet in? We gingen in gesprek met Mark van der Wal, coördinator Veiligheid & Kwaliteit binnen SkyLift. Samen met hem vatten we de NEN samen in vier voordelen.
Van der Wal legt uit: “De NEN bevestigt dat een bedrijf in staat is om alle merken en typen liften goed en veilig te onderhouden. Dat houdt in: volgens de onderhoudsinstructies van de fabrikant. In deze instructies staan tal van praktische zaken: bijvoorbeeld hoe vaak een bepaald component gecontroleerd moet worden of welke tests periodiek nodig zijn. Van iedere lift die wij in onderhoud nemen beschikken wij over die informatie én het gereedschap dat nodig is.” Op basis van de NEN ontwikkelde SkyLift een onderhoudsschema, dat de basis is van iedere servicebeurt. Geen enkel onderdeel van de installatie blijft daardoor bij onderhoud onbehandeld.
Iedere SkyLifter moet veilig thuis komen aan het einde van de werkdag. De NEN speelt daar een belangrijke rol in. De norm dwingt ons in heel ons proces toe te zien op veiligheid. Dat begint al bij het aannemen van een nieuwe lift. Bij het eerste bezoek aan een installatie, vaak door een accountmanager, brengen we eventuele risico’s in beeld met een uitgebreide foto-opname. Zo komt de monteur in de toekomst niet voor verrassingen te staan.
Ook schrijft de norm voor dat het mogelijk moet zijn om onveilige situaties te melden. Van der Wal: “Voor het melden van gevaarlijke situaties gebruiken we binnen SkyLift een app. Iedere melding volgen we op én koppelen we terug aan de melder. Zo houden we de lift veilig voor zowel gebruiker als -monteur.”
De NEN dwingt ons om kritisch na te denken over hoe wij werkzaamheden uitvoeren en met welke tools (en kennis) wij ons personeel uitrusten. Wanneer onze monteur bij een lift aankomt, dient hij over alle kennis te beschikken die voor de lift van toepassing is. Belangrijk bij het uitvoeren van onderhoud, maar al helemaal wanneer er een storing is. Alle documentatie heeft de monteur daarom beschikbaar via zijn servicetablet en een digitale portal. In het certificeringsproces kwam ook kennisborging aan bod. Van der Wal: "Samen met Berend Jonker, General Manager Service, en de auditeur namen we het opleidingsplan voor nieuwe monteurs onder de loep. Ook bespraken we hoe wij updates over productinformatie intern delen en zorgen dat deze altijd beschikbaar zijn."
De NEN zorgt niet alleen dat we nadenken over bovenstaande punten, maar ook dat we ze borgen in onze systematiek. Op die manier houden we de kwaliteit van onze dienstverlening hoog. Het certificeringsproces bleek een leerzame periode die ons verplichtte om na te denken over hoe wij onze dagelijkse onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Door onze werkwijze en procedures tegen het licht te houden wordt duidelijk waar verbetering mogelijk is.
Kortom, ons verlengde NEN-EN13015 certificaat onderstreept onze positie als merkonafhankelijke liftdienstverlener. We kijken terug op een nuttige audit en zijn blij om het certificaat weer drie jaar te mogen dragen!