Erasmusbrug - Skylift

Erasmusbrug

Erasmusbrug Rotterdam www.rotterdam.nl

Zeg je Rotterdam, dan zeg je Euromast, de Markthal en natuurlijk… de Erasmusbrug. De bijna 140 meter hoge brug, ook wel De Zwaan genoemd, is met haar unieke ontwerp één van de meest herkenbare bouwwerken in de stad. Sinds 1996 gebruiken dagelijks meer dan 30.000 voertuigen deze belangrijke verbinding om de Nieuwe Maas over te steken.

Wat minder mensen weten is dat de brug twee liften bevat. Onderhoudspersoneel gebruikt deze voor onderhoud aan onder andere de pyloon en tuien. Hoewel er liften in Rotterdam zijn die vaker op en neer gaan, moeten ook deze twee installaties in goede conditie blijven. Daarom verzorgt SkyLift sinds 2023 het onderhoud.

Onconventionele techniek

Zelfs voor iemand die niets weet van lifttechniek is het overduidelijk dat er iets geks aan de hand is met de liften in de Erasmusbrug. De brug hoeft daarvoor niet eens betreden te worden. Vanaf grote afstand is al te zien dat de bekende hals van de zwaan schuin loopt en een knik vertoont. Dat betekent nogal wat voor de aanwezige liften, want ook deze lopen schuin naar boven.

Binnen is het duidelijk dat de liften een praktisch doel hebben. De cabines zijn bedoeld om maximaal één of twee personen tegelijkertijd omhoog te brengen. Het schuine verloop van de liften heeft allerlei gevolgen. Zo bevinden de liftbesturingen zich onder de lift en de machines erboven. Omdat deze niet rechtstreeks boven de schacht kunnen staan is er een groot aantal extra omloopwielen. De hangkabel onder de cabine wordt tijdens de rit met een katrol opgerold, om de zijkant van de schachtconstructie niet te raken. Ook de staalkabels worden om dezelfde reden op verschillende plaatsen ondersteund. Omdat een reguliere liftdeur niet mogelijk is, beschikken deze liften over verticaal openende roldeuren.

Onderhoud door SkyLift

Al die afwijkingen zorgen voor een slijtagepatroon dat anders is dan bij een ‘normale’ lift. De liften zijn daarom gebaat bij goed en frequent onderhoud. Daar zorgt SkyLift goed voor. Op deze bijzondere locatie werken wij, ook vanuit veiligheidsoogpunt, altijd met minimaal twee monteurs. De zeer beperkte ruimte op het cabinedak, hoge opvoerhoogte en bijzondere techniek maakt onderhoud aan deze installaties een unieke en uitdagende klus.

Het is een eer voor SkyLift om een bijdrage te mogen leveren aan het in stand houden van één van Rotterdams mooiste bouwwerken!

Deel dit project

Bekijk ook deze projecten

"Door intensief samen te werken weet je wat je aan elkaar hebt" GoedeStede Bekijk project
'SkyLift is een dienstverlenende onderhoudspartij die haar klant centraal stelt.' NSI Kantoor Bekijk project
'‘De bewoners hebben minimale overlast gehad van de werkzaamheden' Stichting Bevordering Bejaardenhuisvesting Soest Bekijk project